Selecteer een pagina

Onze gevoelens zijn het resultaat van hoe we de zaken bekijken. Wat zo grappig maar tegelijk ook triest is, is dat we veel problemen zelf veroorzaken, maar dat niet beseffen. De meeste dingen waar je je hoofd over breekt, zijn je reinste onzin, zelfs als je ego je steeds weer wil overtuigen van het belang van je gedachten.

Wanneer je een paar keer per dag jezelf ervan overtuigd dat je er goed uit ziet, dan geloof je ook dat dat zo is en voel je je lekker.  Wanneer je je zelf een paar keer per dag overtuigd dat je er niet goed uit ziet dan geloof je dat ook en voel je je ellendig.

Wanneer je piekert, jezelf bang maakt, boos of jaloers bent of je druk maakt over problemen die je niet kunt oplossen.
Dan vergiftig je je geest!

Negatief denken is slecht voor onze gezondheid, voor onze relaties met anderen en voor ons zelfbeeld. Het verhoogt het risico dat je op een gegeven moment het gevoel hebt dat de hele wereld zich tegen je keert. Dan ben je er echt van overtuigd dat het verkeerslicht altijd op rood springt als jij eraan komt, dat er altijd file is als jij eens weg wilt, dat het altijd regent wanneer jij besluit om te gaan wandelen.

Negatieve denkpatronen kan je doorbreken. Het is een kwestie van oefenen. Heb je er hulp bij nodig dan staan wij voor je klaar!
Ook in onze opleiding wordt uitgebreid aandacht besteed aan het doorbreken van denkpatronen.
Zeer interessant.

  • Zegt een collega geen goede morgen of kijkt je buurman je vreemd aan, laat het dan zo zijn. Begin niet te piekeren over wat jij misschien verkeerd hebt gedaan, of je rare kleren aan hebt of wat anderen over je denken. Je komt het toch niet te weten en het is niet belangrijk, mensen zijn soms gewoon vreemd. Houd je aandacht bij het moment en bespaar jezelf je interpretatie.
  • Heb je hoofdpijn, jeukt je been of heb je koude voeten. Zoek er dan niets achter. Loop in gedachten niet alle mogelijke ziektebeelden langs en trek geen vroegtijdige conclusies. Ga vooral niet zoeken op internet. Als het erger wordt kun je altijd nog naar de dokter. In alle andere gevallen is het beter je aandacht te houden bij het gevoel en er niets aan toe te voegen want de meeste ´symptomen´ verdwijnen net zo onverwacht als ze opduiken.
  • Wanneer je boos bent ga dan niet opzoek naar de verantwoordelijke, de ´schuldige´ voor je boosheid. Iedereen is wel eens boos, verdrietig of bang. Je hoeft niet altijd op zoek te gaan naar diepere oorzaken. Blijf gewoon bij je gevoel en observeer hoe het echt aanvoelt zonder dat je het gevoel vasthoudt of het juist weg wilt duwen.
  • Wanneer de persoon met wie je hebt afgesproken te laat komt, te veel of te weinig praat, de hele tijd naar zijn mobieltje zit te kijken, een vreemde hoofddoek draagt of zingt tijdens de lunch, laat het dan zo zijn. Laat die ander zijn zoals die is. Geef geen commentaar, oordeel niet. Observeer nieuwsgierig (vooral jezelf) en geef anderen zoveel ruimte als je kunt. Hou je aandacht bij je eigen ervaring en sta tegelijk open voor nieuwe ervaringen. Zit je in een restaurant en zijn de prijzen niet duidelijk, vraag het dan aan een ober voordat je fantasie weer op hol slaat.

Zoek de juiste puzzelstukjes in je leven die je gelukkig maken.
Maak op die manier jouw leven compleet.
Dit is voor iedereen anders!

Heb je hulp nodig om jouw levenspuzzel compleet te maken, dan zijn wij er voor je!

Liefs Esther en het Rama team.